: K-Dorama :: Dél-koreai, történelmi sorozatok :: Dae Jang-Geum, Dong-Yi, Painter of the Wind, Queen Seon-Deok, Yi San :
A PALOTA ÉKKÖVE A KIRÁLYI HÁZ TITKAI A SILLA KIRÁLYSÁG ÉKKÖVE A KORONA HERCEGE PAINTER OF THE WIND FÓRUM
Vetítés alatt

K-Dorama
A dorama ázsiai televíziós műfaj. Elnevezése az angol drama, vagyis dráma szóból ered. Kiindulópontja Japán, ahol fiataloknak szóló, az ő problémáikkal foglalkozó sorozatok készülnek ebben a kategóriában. A műfaj kiszélesedett témakörrel később egész Ázsiában elterjedt. A dorama előtti betű az azt készítő országra vagy országrészre utal (K-Korea, J-Japán, C-Kína, HK-Hong-kong, T-Tajvan).
A koreai dorama koreai nyelven készült televíziós sorozat, amely egyedi jellemzői révén eltér a hagyományos sorozatoktól és szappanoperáktól. A változatos (20-60) epizódszámú doramák általában egy évadosak, 1-1 órás részekkel, forgatókönyvét egy személy írja, a munkálatokat egy rendező irányítja. A helyszínek különlegesek, látványosak. Az intrikákkal átszőtt dorama története részletesen kidolgozott, rendszerint több évet fog át, cselekményét gyakran baleset vagy haláleset mozdítja előre, de a legtöbb dorama a tragikus mellett komikus elemeket is tartalmaz. Középpontjában az emberi kapcsolatok, az érzelmek, a család és a szerelem áll. A történeteket gyakran színesíti születési titok, emberrablás, bosszú, több szálon futó cselekmény, valamint rengeteg mellékszereplő. A karakterek kidolgozottak, de jórészt idealizáltak, a férfi főhősök többsége jóképű, intelligens és érzékeny. A jó és a rossz a néző számára élesen elkülönül, jelentős a morális értékek közvetítése. A közönség könnyedén tud azonosulni a szereplőkkel, a helyzetekkel, a felmerülő konfliktusokkal.
A K-doramák a koreai hullám részeként nem csak Ázsiában, hanem Európában és Amerikában is, elsősorban a női közönség körében gyorsan népszerűvé váltak. Magyarországon a történelmi, kosztümös dorama, sageuk terjedt el.

Hazánkban eddig vetített K-doramák (eredeti címmel, a készítés- és az első magyar vetítés dátumával):
  • A palota ékköve (Dae Jang-Geum, 2003, 2008)
  • A Silla királyság ékköve (Queen Seon-Deok, 2009, 2010)
  • A királyi ház titkai (Dong-Yi, 2010, 2011)
  • A korona hercege (Yi San, 2007, 2012)
  • Pasta (Pasta, 2010, 2013)

    A koreai hullám, avagy hallyu, az 1990-es évek végén indult kulturális jelenség, amely a dél-koreai kultúra (filmek, televíziós sorozatok, zene, konyhaművészet, divat, nyelv) külföldi terjeszkedését jelenti. A jelenség elsősorban az ázsiai országokban, de az utóbbi években már Európában (Magyarországon is) és az USA-ban is terjed. Hatással van az ázsiai divatra, a termékfogyasztásra, a gazdaságra és a diplomáciai kapcsolatokra (pl. Vietnam, Tajvan, Észak-Korea).
    A hallyu hátterében egy, 1993-ban bemutatott koreai film (Seopyeonje) nem várt sikere és a koreaiakból kiváltotta kulturális-nosztalgikus érzete áll, mely rámutatott arra, hogy az unalmasnak és színtelennek tartott koreai filmgyártásban rejlenek még lehetőségek. A kormány elkezdett a kultúrára, mint iparágra gondolni, ezért 1995-ben törvényt alkotott a filmgyártás fellendítésére.
    A koreai hullám születése a Star in My Heart c. film 1997-es megjelenésére tehető, amely igen vonzónak talált férfi főszereplőjének, valamint a bemutatott modern életmódnak, ruháknak és frizuráknak köszönhetően hatalmas sikert aratott a kínai és tajvani nők körében. Az igazi áttörést a 2003-ban bemutatott Winter Sonata c. K-dorama hozta meg, melyet Japánon kívül Tajvanon, Thaiföldön és a Fülöp-szigeteken is nagy sikerrel vetítettek.
    A hollywoodi filmektől eltérő, az ázsiaiak számára könnyebben átültethető kultúrával és cselekménnyel bíró koreai mozifilmek és televíziós sorozatok mellett a K-pop, vagyis a koreai popzene is fontos része a hallyunak. A nyugati popzenét a koreaiakra jellemző előadásmóddal és show-műsorral elegyítő együttesek Ázsia-szerte népszerűek lettek. Dél-Korea kultúrájának globális terjesztésében azonban az egészségesnek tartott koreai ételeknek is egyre nagyobb szerepet jut, a Dae Jang-Geum (A palota ékköve) című, 87 országban bemutatott K-dorama világszerte felkeltették az érdeklődést a koreai gasztronómia iránt.
    A koreai hullám a turizmusra is hatással van, évről évre nő a Dél-Koreába látogató, valamint a koreai nyelvet tanuló külföldiek száma.
    A hallyut ugyanakkor számos kritika is éri, főképp kereskedelmi- és tömegáru jellege miatt.

    2013. szeptember 30.


  • A királyi ház titkai
    Ismétlés kezdete:
    2013. szeptember 30.
    M1
    Hirdetés





    | Fórum | Kaliforniai Álom |
    © 2013 kdorama.uw.hu